Actualitate
Sfânta TAINĂ a Botezului. Ritualul care se practică încă de la începutul vremurilor | ocnamuresinfo.ro
Sfânta TAINĂ a Botezului. Ritualul care se practică încă de la începutul vremurilor | ocnamuresinfo.ro
Botezul este ritualul care în creștinism, încă din perioada Noului Testament reprezintă modalitatea de intrare în comunitatea creștină, în aproape toate confesiunile. În Biserica Catolică, în Biserica Ortodoxă și în Bisericile Vechi Orientale, botezul reprezintă una din cele șapte taine (sacramente).
Citește și: Mesaje de Sfântul Ioan. Felicitări de Sfântul Ioan. Urări de Sfântul Ioan care pot fi transmise prin SMS de Sf Ioan Botezătorul
Botezul lui Ioan
Primul botez, care este menționat în Noul Testament, este botezul lui Ioan. Sfântul Ioan a primit titlul de Botezătorul din pricină că boteza lumea. Botezul efectuat de Ioan avea loc în apa Iordanului și presupunea o mărturisire a păcatelor și o pocăință interioară având ca scop iertarea păcatelor.
Iisus s-a botezat de către Ioan, după cum mărturisesc evangheliile. Chiar și unii dintre ucenicii lui de mai târziu au fost botezați de către Ioan care i-a făcut atenți asupra mielului lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii. În perioada următoare au botezat, după cum relatează Evanghelia după Ioan (Ioan cap. 4) atât Ioan, cât și o parte din ucenicii lui Iisus.
În Faptele Apostolilor ni se relatează că Pavel din Tars întâlnește în Efes pe ucenicii lui Ioan Botezătorul. După ce aceștia i-au relatat despre botezul săvârșit de ei în numele lui Ioan, Pavel le explică că Ioan a botezat cu un botez al pocăinței și că a arătat tuturora să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică în Iisus Hristos. Iar acei ucenici ai lui Ioan s-au botezat în numele Domnului Iisus.
Citește și: MESAJE de PASTE • MESAJE de PASTE • URARI de PASTE • FELICITARI de PASTE
Sensul botezului
Conform învățăturii Sf. Pavel, cel care vine spre botez este făcut părtaș – prin taina botezului – morții și îngropării lui Hristos. Ritualul botezului arată prin aceasta schimbarea vizibilă care poate fi trăită de fiecare dintre existența „omului vechi” al păcatului și cea o „omului nou” care îl urmează pe Hristos. Apa botezului omoară și învie simultan. În botez cel botezat se face părtaș învierii lui Hristos.
Simultan el devine prin lucrarea Sfântului Duh din Botez o parte a trupului universal al lui Hristos. Botezul este simbolul împăcării dintre Dumnezeu și oameni realizată prin moartea pe cruce și prin învierea lui Iisus Hristos. Cum moartea și învierea lui Hristos s-au petrecut doar o singură dată pentru mântuirea lumii, așa și botezul are loc doar o singură dată spre mântuirea celui ce vine la botez și nu necesită repetare. Faptele Apostolilor ne exemplifică necesitatea rebotezării dacă botezul nu a fost făcut în numele lui Iisus Hristos.
Credința este, de asemenea, necesară pentru dobândirea mântuirii. Aceasta, ca dar al Sfântului Duh, îl arată pe cel botezat ca părtaș al bisericii și îl conduce pe drumul vieții celei noi care îl eliberează pe cel botezat din robia păcatului și îl conduce spre libertatea fiilor lui Dumnezeu.
Citește și: Râul Iordan de Bobotează. De ce se întoarce cursul râului Iordan de Bobotează
Ritualul Botezului
Elementul exterior și vizibil al botezului care are o importanță covârșitoare este apa. Forma efectuării botezului în antichitatea creștină, care actualizează sacramental respectiv reprezintă simbolic „împreună-îngroparea și împreună-învierea cu Iisus Hristos”, este încă folosită de bisericile ortodoxe răsăritene, bisericile necalcedoniene, de baptiști, de martorii lui Iehova și alte culte neoprotestante. Imaginea baptisteriului din Subaita ne oferă o imagine clară a modului efectuării botezului în biserica veche.
Conferința Episcopilor Catolici Germani a declarat, referindu-se la întreita scufundare, următoarele : „Se poate boteza prin scufundare sau prin udare Botezul prin scufundare este mai potrivit pentru a exprima participarea la moartea și învierea lui Hristos. Comportamentul (sacerdoților) noștri va rămâne la botezul prin udare.” Bisericile răsăritului rămân ancorate în tradiția botezării prin scufundare chiar și în cazul copiilor mici.
Anabaptiștii din perioada reformei au botezat aproape fără excepție prin udare. Menoniții, care au fost urmașii acestora, practică, totuși, la cererea credincioșilor, sau după normele constitutive ale parohiei, botezul prin scufundare (Immersion), udare (Affusion) sau stropire (Aspersion).
Botezul prin scufundare poate fi efectuat și în afara clădirii bisericii, în lacuri sau râuri. Botezul prin scufundare redevine actual în mediul protestant prin mișcarea pietistă și, mai târziu, prin baptiști și alte grupări neoprotestante. Astăzi este practicată în majoritatea comunităților bisericești baptismale.
Citește și: Mesaje de 8 martie • Felicitări de 8 martie • Urări de 8 martie care pot fi transmise prin SMS de Ziua Femeii
Formula de botezare
Cu privire la formula de botezare există doar deosebiri minore în formula de introducere a botezului, pe când continuarea ei …numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh/Spirit este identică în majoritatea bisericilor și confesiunilor creștine.
În Biserica Ortodoxă introducerea se face cu cuvintele Se botează robul lui Dumnezeu N.N., în numele Tatălui. Amin. și al Fiului. Amin. și al Sfântului Duh. Amin. acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. În cea romano-catolică și în cea anglicană se folosesc cuvintele N.N., eu te botez pe tine în…, iar în cea evanghelică se folosește traducerea lui Martin Luther N.N., eu te botez întru numele ….
În textul grecesc original prepoziția εις se află în acuzativ, fapt care ne arată o direcție sau un scop (în; întru, pentru). Mai clar se exprimă Apostolul Pavel în Rom 6, 3ff că fiecare care s-au botezat „în” (εις) Iisus Hristos, a fost botezat „întru moartea sa” (εις τον θανατον αυτου).
Citește și: Taina Sfântă a Botezului • Ritualul Botezului • Rânduiala Botezului • Formula de Bobotează sau predica Botezului
Martin Luther și alți traducători protestanți după el au redat εις cu în/întru. Deoarece această formulare este deseori confundată cu punerea numelui, de aceea comunitățile evanghelice fac în ultima perioadă recurs la versiunea latină a formulei de botez in nomine care, în traducere actuală, se exprimă prin în Numele.[28]
Formula de botezare εις το ονομα este traducerea expresiei rabinice לשם – leschem – „in numele“. În Talmud această expresie este folosită pentru a da un sens final și a exprima o autoritate divină. În Noul Testament se extinde această formulă autoritatea numelui divin trecând și asupra persoanei lui Iisus.
La botezul în/întru numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh se realizează integrarea catihetului în Hristos și părtășia lui la moartea și învierea acestuia.
Câteva comunități creștine folosesc o formulă de botezare în numele lui Iisus (Hristos), fără ca aceste comunități să vadă vreo contradicție între practica lor și dispoziția de a propovădui și boteza „în numele Tatălui, și al Fiului și al Sfântului Duh”. Aceste grupări argumentează cu practica creștinismului primar și cu argumentul că în Evanghelia după Matei expresia „în numele” este folosită la singular.
Spre deosebire de majoritatea creștinilor, Martorii lui Iehova botează în numele lui Iehova.

Actualitate
Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, a oficiat slujba înmormântării vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș
Marți, 11 martie 2025, Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, a fost prezent în parohia Uioara de Sus, protopopiatul Aiud.
Începând cu ora 12.00, acesta a oficiat slujba înmormântării vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș, la biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” și „Sfântul Proroc Ioan Botezătorul” din localitatea Uioara de Sus (orașul Ocna Mureș). La ceremonia de prohodire au luat parte numeroși clerici și credincioși din protopopiatul Aiud, dar și din alte comunități parohiale din județele Alba, Cluj și Mureș.
La finalul slujbei, ÎPS Irineu a rostit un vibrant cuvânt de învățătură, adresând totodată cuvinte de mângâiere familiei părintelui Ioan Botoș. Apoi, trupul neînsuflețit al preotului paroh a fost așezat la locul de veșnică odihnă, în vecinătatea locașului de închinare, spre nădejdea învierii și a vieții celei de veci. Părintele Ioan Botoș a trecut la Domnul în cursul zilei de sâmbătă, 8 martie 2025. A păstorit cu vrednicie și demnitate în parohia Ciugudu de Jos cu filia Ciugudu de Sus (1990-1995) și în parohia Uioara de Sus (1995-2025).
Foto: Iosif Katana
Actualitate
Părintele Ioan Botoș, preot al parohiei Uioara de Sus, a trecut la cele veșnice
Părintele Ioan Botoș, preot al parohiei Uioara de Sus, protopopiatul Aiud, între anii 1995-2025, a trecut la cele veșnice în cursul zilei de sâmbătă, 8 martie 2025. Slujba de înmormântare a vrednicului de pomenire părinte Ioan va fi oficiată de către Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, marți, 11 martie, începând cu ora 12.00, la biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din Uioara de Sus.
Părintele Ioan Botoș s-a născut la data de 22 iunie 1965 în localitatea Turda, jud. Cluj, din părinții Ioan și Livia, fiind primul din cei doi copii ai familiei (Ioan și Ovidiu). A urmat cursurile școlii generale și liceul la Turda, apoi Seminarul Teologic din Cluj-Napoca și Facultatea de Teologie din Sibiu, absolvind în anul 1992. S-a căsătorit cu tânăra Monica Bucur în data de 23 septembrie 1990, căsătorie binecuvântată de Dumnezeu cu doi băieți, Andrei și Florin. A fost hirotonit preot la data de 1 octombrie 1990, în biserica din localitatea Ciugudu de Jos, pe seama parohiei Ciugudu de Jos, cu filia Ciugudu de Sus.
Preot harnic și gospodar, reușește să ducă la bun sfârșit lucrările de renovare și restaurare la biserica din filie, Ciugudu de Sus, locașul de cult fiind sfințit în anul 1995. În același an a fost transferat la parohia Uioara de Sus, unde a continuat activitatea pastorală, administrativă și misionară, restaurând și extinzând biserica cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” și „Sfântul Proroc Ioan Botezătorul” din localitate. Locașul de închinare a fost astfel târnosit la data de 22 septembrie 2013. În ambele parohii a fost iubit, apreciat și înconjurat cu multă dragoste de către credincioși, dovadă a dragostei și jertfelniciei sale.
A înțeles foarte bine mesajul Evangheliei „iubește-ți aproapele ca pe tine însuți”, oferind sprijin duhovnicesc și fiind gata să sară în ajutorul tuturor celor care se aflau în necaz și luptând din răsputeri pentru toți, el însuși cunoscând necazul, boala și neputințele. A slujit cu multă dăruire lui Dumnezeu, chiar dacă neputințele trupești îl apăsau din ce în ce mai mult. Tatăl ceresc, nerămânând dator niciunui slujitor, îl înzestrează cu puterea de a-și duce crucea și de a ajuta și sprijini pe semeni în aceeași direcție.
Prin predicile și cuvintele de învățătură rostite, sădește în sufletele oamenilor sămânța Adevărului, iar prin exemplul propriei vieți întărește cuvântul spus în fața Altarului. Avea două dictoane pe care le rostea frecvent: „Dar din dar se face rai!” și „Nu lăsa să plece omul din casa ta nemiluit!”, învățând astfel pe toți bucuria de a dărui prin exemplul personal. Deși măcinat de boală și suferință, părintele Ioan Botoș a fost o fire extrem de veselă, copilăros de-a dreptul, voios și plin de simțul umorului, dar în același timp serios cu cele sfinte, pătimaș în muncă și mândru de familia sa. A fost, în egală măsură, sincer cu misiunea sa, dedicat slujirii și Bisericii, știind să mângâie, să încurajeze și să îndrume pe oricine i-a cerut sfatul.
O boală necruțătoare îl obligă să se interneze în spital. Odată ce starea de sănătate i s-a șubrezit treptat, părintele Ioan a fost nevoit să rămână internat timp de șase săptămâni, iar la data de 8 martie 2025, pierde lupta cu boala. Slujba de înmormântare a vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș va fi oficiată de către Întâistătătorul Eparhiei noastre, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, marți, 11 martie 2025, începând cu ora 12.00, la biserica parohială cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” din Uioara de Sus.
Veșnica lui pomenire din neam în neam!
Pr. Ioan Bogdan
Protopop al Aiudului
Actualitate
Bărbat de 35 de ani din Ocna Mureș cercetat de polițiști, după cxe a fost depistat conducând băut pe DJ 107G
Sâmbătă, 8 martie 2025, în jurul orei 23.30, polițiștii din Ocna Mureș au oprit, pentru control, pe DJ 107G, un autoturism condus de un bărbat de 35 de ani, din orașul Ocna Mureș.
În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,70 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital, în vederea stabilirii alcoolemiei.
- Din Județacum 11 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic în 2025, dar și în următorii ani | ocnamuresinfo.ro
- Din Județacum 11 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | ocnamuresinfo.ro
- Din Județacum 11 luni
Mesaje de Florii 2024. SMS-uri, urări și felicitări care pot fi transmise persoanelor care îşi sărbătoresc onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 10 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Mondenacum 7 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 12 luni
Păcăleli și farse de 1 APRILIE 2024: Idei de farse pe care prietenii le vor ține minte mult și bine | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 11 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | ocnamuresinfo.ro
- Actualitateacum 10 luni
Mesaje de ZIUA COPILULUI, 1 iunie 2024. SMS-uri, felicitări, urări de „la mulţi ani” | ocnamuresinfo.ro