Rămâi conectat

Actualitate

Când este Ignatul porcilor. Ziua de Ignat: porcii se taie în zorii zilei, se stropesc cu apă sfințită | ocnamuresinfo.ro

Publicat

în

Când este Ignatul porcilor. Ziua de Ignat: porcii se taie în zorii zilei, se stropesc cu apă sfințită și se așează cu capul spre răsărit | ocnamuresinfo.ro

Sărbătoarea de pe 20 decembrie, cunoscută în popor sub denumirea de Ignatul porcilor sau Inătoarea, este închinată Sfântului Ignaţie al Antiohiei şi demonstrează îmbinarea practicilor păgâne cu cele creştine.

Sfântul Ignaţie Teoforul, episcop de Antiohia şi martir al Bisericii este unul din cei mai de seamă părinţi apostolici. El ar fi fost pruncul luat în braţe de Hristos şi dat ca exemplu de smerenie ucenicilor Săi. Pentru că nu a lepădat credinţa în Hristos, a fost aruncat în arenă şi sfâşiat de lei, în jurul anului 110, în timpul domniei împăratului Traian. O parte din moaştele sale se află în Catedrala episcopală din Galaţi, la Schitul Darvari din Bucureşti şi la Mânăstirea Tismana. Citește și: urări de Crăciun

Peste sărbătoarea Sfântului Ignaţie s-a suprapus, însă, un cult precreştin. Ziua de 20 decembrie este caracterizată de un demonism pronunțat, fiind patronată de o pereche de reprezentări mitice: Ignatul și Inătoarea.

„Ca reprezentare mitică, Ignatul reunește mai multe atribute, el este un spirit al belșugului și un vestitor al sărbătorii mari care urmează, figura sa fiind probabil contopită cu o divinitatea precreștină solară. De altfel această legătură este sugerată și de semantica numelui (ignis = foc) și cu practicile care au loc în această zi: sacrificiul animalului și trecerea acestuia prin foc”.

În legende și povestiri populare, Ignatul apare în calitatea de sfânt făcător de minuni sau de condiție umilă din care iese cu ajutor divin sau chiar ca erou civilizator care îi învață pe oameni să se pregătească cum se cuvine pentru Crăciun.

Figura Sfântului este astfel adaptată la tradițiile românilor iar animalul sacrificat, porcul, simbol vechi al norocului, belșugului și fertilității, devine o emblemă a sărbătorii și chiar a patronului ei creștin.

Potrivit religiozităţii populare, sângele porcului, adică tocmai ceea ce, în timpul postului, se crede că ne spurcă, în timpul acestei sărbători ne purifică, fiind un paradox al purificării prin post şi sânge.

Ignatul apare femeilor care torc, perie cânepa sau spală în această zi și le chinuie sau chiar ucide pe cele care fac treabă. În această zi se lucrează numai până când femeile aud țipând porcii.

Ziua de Ignat are și un patron feminin, conform tradiţiilor, nevasta lui Ignat, denumită Inătoare. Aceasta este reprezentată ca o femeie mostruoasă care opărește mâinile femeilor care torc sau le mutilează și le ia vlaga.
Ziua de 20 decembrie reprezenta în calendarul ocupațiilor tradiționale termenul limită al prelucrării firelor naturale.

Obieciuri de Ignat

În ziua de Ignat, pe 20 decembrie, are loc tradiţionala tăiere a porcilor. Tăiatul porcului, activitate la care participa întreaga familie, era supus unor restricții rituale complexe: porcii se tăiau în zorii zilei sau dimineața; animalul era stropit cu apă sfințită și așezat cu capul spre răsărit; pe frunte sau pe ceafă se cresta  cu cuțitul o cruce pe care se presăra sare; din carne se păstra câte o bucată de carne care se dăruia Sf. Ignat.

„Femeile aveau o grijă deosebită pentru capul și picioarele porcului, folosite la piftii (aituri sau răcituri), preperat tradițional care asigura sporul și sănătatea animalelor în gospodărie și se împărțea ca ofrandă pentru cei morți”, arată Ania Moldoveanu.

Sfântul Ignat e zis şi Crăciunul ţiganilor, ei fiind cei care taie porcii. Acum are loc tăierea porcilor negri, de la care se opreşte sânge şi fiere, pentru vindecarea bolilor şi a frigurilor. Citește și: mesaje de anul nou

În popor se spune că „dacă nu tai porcul la Ignat, nu-i mai merge bine”, „după Ignat, porcul slăbeşte”. Există, însă, sate în care porcul este tăiat a doua zi de Crăciun – precum în Vâlcea, Bacău, Prahova – sau a treia zi – Dâmboviţa, conform unor interdicţii privind consumul cărnii de porc în post şi în prima zi de Crăciun.

Ansamblul ritual al tăierii porcului este încheiat prin masa comună, numită „pomana porcului”.

În ziua de Ignat nu se lucrează, se taie porcul şi se crede că cine nu are porc gras de Crăciun şi cuţit în vreme pepenilor nu a cunoscut fericirea, potrivit expertului în folclor Irina Nicolau. Dar, potrivit tradiţiei, la tăierea porcului nu trebuie să fie de faţă oameni miloşi, întrucât porcul va muri greu şi carnea lui nu va mai fi bună.

Tradiţii de Ignat

  • În această zi din fiecare porc tăiat i se dăruiește o bucată lui Ignat.
  • Femeile pisează grâu ca sa aibă de împărțit la Crăciun. Se fac un fel de turte, „Cârpele Domnului”, cu miere și nuci care se mănâncă în ajunul Crăciunului.
  • Ignat vindecă porcii de boală rea și tot el este cel care vine să le anunțe moartea și să le ia sufletele.
  • Porcul care nu e tăiat până în această zi nu se mai îngrașă pentru că în această noapte își visează cuțitul.
  • În ziua lui Ignat e bine să vezi sânge, ca să fii ferit de boli. Cine nu are porc trebuie să taie măcar o găină.
  • Copii se mânjesc cu sânge de porc pe frunte ca să fie rumeni și sănătoși tot anul.
  • Femeile nu lipesc, nu cos, nu taie cu foarfeca pentru ca porcii să nu râme în bătătută sau să rupă rufele peste an.
  • Cine nu taie porcul în această zi, i-l mânâncă lupul în cocină.
  • Hainele cusute în această zi vor da junghiuri celui care le poartă.

 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, a oficiat slujba înmormântării vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș

Publicat

în

Marți, 11 martie 2025, Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, a fost prezent în parohia Uioara de Sus, protopopiatul Aiud.

 

Începând cu ora 12.00, acesta a oficiat slujba înmormântării vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș, la biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” și „Sfântul Proroc Ioan Botezătorul” din localitatea Uioara de Sus (orașul Ocna Mureș). La ceremonia de prohodire au luat parte numeroși clerici și credincioși din protopopiatul Aiud, dar și din alte comunități parohiale din județele Alba, Cluj și Mureș.

La finalul slujbei, ÎPS Irineu a rostit un vibrant cuvânt de învățătură, adresând totodată cuvinte de mângâiere familiei părintelui Ioan Botoș. Apoi, trupul neînsuflețit al preotului paroh a fost așezat la locul de veșnică odihnă, în vecinătatea locașului de închinare, spre nădejdea învierii și a vieții celei de veci. Părintele Ioan Botoș a trecut la Domnul în cursul zilei de sâmbătă, 8 martie 2025. A păstorit cu vrednicie și demnitate în parohia Ciugudu de Jos cu filia Ciugudu de Sus (1990-1995) și în parohia Uioara de Sus (1995-2025).

 

Foto: Iosif Katana


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Părintele Ioan Botoș, preot al parohiei Uioara de Sus, a trecut la cele veșnice

Publicat

în

Părintele Ioan Botoș, preot al parohiei Uioara de Sus, protopopiatul Aiud, între anii 1995-2025, a trecut la cele veșnice în cursul zilei de sâmbătă, 8 martie 2025. Slujba de înmormântare a vrednicului de pomenire părinte Ioan va fi oficiată de către Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, marți, 11 martie, începând cu ora 12.00, la biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din Uioara de Sus.

Părintele Ioan Botoș s-a născut la data de 22 iunie 1965 în localitatea Turda, jud. Cluj, din părinții Ioan și Livia, fiind primul din cei doi copii ai familiei (Ioan și Ovidiu). A urmat cursurile școlii generale și liceul la Turda, apoi Seminarul Teologic din Cluj-Napoca și Facultatea de Teologie din Sibiu, absolvind în anul 1992. S-a căsătorit cu tânăra Monica Bucur în data de 23 septembrie 1990, căsătorie binecuvântată de Dumnezeu cu doi băieți, Andrei și Florin. A fost hirotonit preot la data de 1 octombrie 1990, în biserica din localitatea Ciugudu de Jos, pe seama parohiei Ciugudu de Jos, cu filia Ciugudu de Sus.

Preot harnic și gospodar, reușește să ducă la bun sfârșit lucrările de renovare și restaurare la biserica din filie, Ciugudu de Sus, locașul de cult fiind sfințit în anul 1995. În același an a fost transferat la parohia Uioara de Sus, unde a continuat activitatea pastorală, administrativă și misionară, restaurând și extinzând biserica cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” și „Sfântul Proroc Ioan Botezătorul” din localitate. Locașul de închinare a fost astfel târnosit la data de 22 septembrie 2013. În ambele parohii a fost iubit, apreciat și înconjurat cu multă dragoste de către credincioși, dovadă a dragostei și jertfelniciei sale.

A înțeles foarte bine mesajul Evangheliei „iubește-ți aproapele ca pe tine însuți”, oferind sprijin duhovnicesc și fiind gata să sară în ajutorul tuturor celor care se aflau în necaz și luptând din răsputeri pentru toți, el însuși cunoscând necazul, boala și neputințele. A slujit cu multă dăruire lui Dumnezeu, chiar dacă neputințele trupești îl apăsau din ce în ce mai mult. Tatăl ceresc, nerămânând dator niciunui slujitor, îl înzestrează cu puterea de a-și duce crucea și de a ajuta și sprijini pe semeni în aceeași direcție.

Prin predicile și cuvintele de învățătură rostite, sădește în sufletele oamenilor sămânța Adevărului, iar prin exemplul propriei vieți întărește cuvântul spus în fața Altarului. Avea două dictoane pe care le rostea frecvent: „Dar din dar se face rai!” și „Nu lăsa să plece omul din casa ta nemiluit!”, învățând astfel pe toți bucuria de a dărui prin exemplul personal. Deși măcinat de boală și suferință, părintele Ioan Botoș a fost o fire extrem de veselă, copilăros de-a dreptul, voios și plin de simțul umorului, dar în același timp serios cu cele sfinte, pătimaș în muncă și mândru de familia sa. A fost, în egală măsură, sincer cu misiunea sa, dedicat slujirii și Bisericii, știind să mângâie, să încurajeze și să îndrume pe oricine i-a cerut sfatul.

O boală necruțătoare îl obligă să se interneze în spital. Odată ce starea de sănătate i s-a șubrezit treptat, părintele Ioan a fost nevoit să rămână internat timp de șase săptămâni, iar la data de 8 martie 2025, pierde lupta cu boala. Slujba de înmormântare a vrednicului de pomenire părinte Ioan Botoș va fi oficiată de către Întâistătătorul Eparhiei noastre, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Irineu, marți, 11 martie 2025, începând cu ora 12.00, la biserica parohială cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” din Uioara de Sus.

Veșnica lui pomenire din neam în neam!

 

Pr. Ioan Bogdan
Protopop al Aiudului


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Bărbat de 35 de ani din Ocna Mureș cercetat de polițiști, după cxe a fost depistat conducând băut pe DJ 107G

Publicat

în

Sâmbătă, 8 martie 2025, în jurul orei 23.30, polițiștii din Ocna Mureș au oprit, pentru control, pe DJ 107G, un autoturism condus de un bărbat de 35 de ani, din orașul Ocna Mureș.

În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,70 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital, în vederea stabilirii alcoolemiei.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ocna Mureș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea Ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Articole Similare

ocnamuresinfo, stiri ocnamures, informatii ocnamures